روانشناسی.علوم تربیتی
نظرات و مقالات روانشناختی وتربیتی
چهار شنبه 27 آذر 1392برچسب:, :: 10:4 :: نويسنده : عباس نجفی

به پسرم طوری  درس بدهید که بداند اگر چه همه مردم عادل و صادق نیستند، اما به ازای هر شیاد، انسان صدیقی هم وجود دارد. همین طور به او بگوییدکه به ازای هر سیاستمدار خودخواه، رهبر جوانمردی هم یافت می شود، و در ازای هر دشمن ، دوستی هم هست. به او بیاموزید اگر با کار و زحمت خویش یک دلار به دست آورد ، بهتر از آن است که پنج دلار از روی زمین پیدا کند. به او بیاموزیدکه از شکست پند بگیرد و از پیروز شدن لذت ببرد. او را از غبطه خوردن بر حذر دارید. به او نقش و تأثیر مهمِِّ خندیدن را یادآور شوید.اگر می توانید، به او نقش مؤثر کتاب در زندگی را آموزش دهید. به او بگویید تعمّق کند، به پرندگان در حال پرواز ، به گل های درون باغچه ، و به زنبورهایی که در هوا پرواز می کنند، دقیق شود. به پسرم بیاموزید که اگر مردود شود بهتر است تا با تقلّب قبول شود. به پسرم بیاموزیدکه با افراد ملایم ، ملایم و در مقابل گردن کش ها ، گردن کش باشد. به او بگویید به عقایدش ایمان داشته باشد حتی اگر همه برخلاف او حرف بزنند. به پسرم یاد بدهید که همه حرف ها را بشنود و سخنی را که به نظرش درست می رسد انتخاب کند.ارزش های زندگی را به پسرم یاد بدهید. اگر می توانید به پسرم یاد بدهید که در اوج اندوه تبسم کند. به او بیاموزید که از اشک ریختن خجالت نکشد.به او بیاموزید که می تواند برای فکر و شعورش بهایی تعیین کند، اما قیمت گذاری برای دل، بی معناست.به او بگویید که تسلیم هیاهو نشود و اگر خود را بر حق می داند پای سخنش بایستد و با تمام قوا بجنگد.در کار آموزش، با پسرم ملایمت به خرج دهید، اما از او یک نازپرورده  نسازید. بگذارید که او شجاع باشد. به او بیاموزید که به مردم اعتقاد داشته باشد.شاید این ها که گفتم توقع زیادی باشد، اما ببینید که چه می توانید بکنید.

پنج شنبه 7 آذر 1392برچسب:عشق, عشق واقعی, عشق راستین,, :: 21:39 :: نويسنده : عباس نجفی

عشق واقعی رسیدن به معشوق نیست،گاه فاصله گرفتن از معشوق است،به قیمت خوشبختی او.

جمعه 1 آذر 1392برچسب:فقر,ثروت,, :: 15:18 :: نويسنده : عباس نجفی

روزی یک مرد ثروتمند، پسر بچه کوچکش را به ده برد تا به او نشان دهد مردمی که در آنجا زندگی می کنند، چقدر فقیر هستند.

 آن دو یک شبانه روز در خانه محقر یک روستایی مهمان بودند. در راه بازگشت و در پایان سفر، مرد از پسرش پرسید: نظرت در مورد مسافرتمان چه بود؟ پسر پاسخ داد:

عالی بود پدر!

پدر پرسید آیا به زندگی آنها توجه کردی؟پسر پاسخ داد: بله پدر! و پدر پرسید: چه چیزی از این سفر یاد گرفتی؟

پسر کمی اندیشید و بعد به آرامی گفت: فهمیدم که ما در خانه یک سگ داریم و آنها چهار تا. ما در حیاطمان یک فواره داریم و آنها رودخانه ای دارند که نهایت ندارد. ما در حیاطمان فانوس های تزیینی داریم و آنها ستارگان را دارند.

حیاط ما به دیوارهایش محدود می شود اما باغ آنها بی انتهاست! با شنیدن حرفهای پسر، زبان مرد بند آمده بود.

بعد پسر بچه اضافه کرد : متشکرم پدر، تو به من نشان دادی که ما چقدر فقیر هستیم!

جمعه 1 آذر 1392برچسب:حقوق والدین,وظایف فرزندان, :: 15:2 :: نويسنده : عباس نجفی

خداوند در قرآن کریم نسبت به حقوق والدین بسیار تأکید می کند و در آیات بسیاری آن را مطرح نموده است، من جمله خداوند در آیه ی 36 سوره ی نساء می فرماید:{واعبدالله ولا تشرکوا به شیئا و بالوالدین احسانا... }(خدای یگانه را بپرستید و هیچ چیزی را شریک او قرار ندهید وبه والدین خود نیکی کنید... ) به تعبیر تفسیر نمونه ،خداوند در این آیه احترام به والدین را برابر با پرستش خود واذعان به یگانگی اش می داند،زیرا بزرگترین نعمت ، نعمت هستی وحیات است که بعد از خداوند که هستی بخش همه ی موجودات است وابسته به والدین است پس ترک حقوق پدر و مادر همپای شرک خداوند است . همچنین حضرت رضا (ع)می فرماید:از والدینت  اطاعت کن و نسبت به ایشان مراتب نیکی و تواضع و خضوع و بزرگداشت و تکریم را معمول دار، همان طور که خداوند در قرآن حق پدر و مادر را قرین حق خود قرار داده و... . وپیامبر گرامی اسلام (ص)می فرمایند:بزرگترین گناهان شرک به خدا و آزار دادن پدر و مادر است. در دین مقدس اسلام اطاعت از پدر و مادر جز در موردی که به ترک یا انجام حرامی امر کنند واجب است. بی احترامی به والدین از گناهان نابخشودنی است که به دلیل ناآگاهی از حقوق والدین از طرف برخی از فرزندان رخ می دهد ،وبه جای آنکه عصای دست والدینشان باشند بلای جان آنها شده وآنها را می آزارند،آیا سزاوار است آزار پدری که با تمام وجود برای آرامش ما تلاش می کرد و یاسزاوار است رنجاندن مادری که با تمام وجود مارا در آغوش می کشید ،با غصه های کودکانه ی ما غمگین می شد و باشادی ما او هم شاد می گشت ،چه کسی می تواند ادعا کند که می تواند وظایف خود را در برابر والدین  تمام و کمال  انجام دهد وذره ای از الطاف آنان را جبران کند ،به امید روزی که همه ارزش این دو نعمت خداوند را درک کنند پیش  از آنکه دیر شود .



ادامه مطلب ...
جمعه 1 آذر 1392برچسب:حقوق,وظایف, :: 14:47 :: نويسنده : عباس نجفی

رعايت حقوق متقابل والدين و فرزندان توسط هم ديگر، علاوه بر اين كه يك فرمان الهى و امرى تشريعى است ، به صورت يك قانون تكوينى در نهاد همه انسان ها وجود دارد. به عبارت ديگر روابط والدين و فرزندان كه يك رابطه آسمانى و توأم با عشق و علاقه اصيل است از فطرت انسان سرچشمه مى گيرد و به تاريخ پيدايش انسان در روى اين كره خاكى بر مى گردد، بنابراين فطرت انسانى و  دستور يزدانى هر دو، انسان را به نيكى  متقابل ميان اين دو ركن اساسى  جامعه  دعوت می  كند.



ادامه مطلب ...
جمعه 1 آذر 1392برچسب:, :: 14:43 :: نويسنده : عباس نجفی

خداوند زن ومرد را با ویژگی هایی آفریده است که کامل کننده همدیگر هستند و این دو آیت الهی  در کنار هم انسان کاملی می شوند و می توانند نسل خلیفة الله رادر زمین گسترش دهند.

{وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها}  ( و از نشانه‏هاى او اینکه همسرانى از جنس خودتان، براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید) با توجه به این آیه یکی از مهمترین اهداف ازدواج آرامش وسکون زوجین است ،پس باید به این امر توجه داشته باشند و از انجام اموری که این آرامش را از بین می برد خودداری کنند .



ادامه مطلب ...
جمعه 1 آذر 1392برچسب:صعود, فرود,خدا,قضا,قدر, :: 11:51 :: نويسنده : عباس نجفی

خداوند دو بار به آدمی میخندد ...

دفعه اول زمانی است که می خواهد کسی را به اوج برساند، در حالیکه تمام دنیا سعی می کنند که او را به زمین بزنند.!

دفعه دوم زمانی است که می خواهد کسی را به زمین بزند، در حالیکه تمام دنیا می خواهند او را به اوج برسانند.!

پيوندها
  • عمومی
  • تفکر مدرن
  • جی پی اس موتور
  • جی پی اس مخفی خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روانشناسی.علوم تربیتی و آدرس abbasnajafi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 32
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 32
بازدید ماه : 168
بازدید کل : 19568
تعداد مطالب : 80
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


فونت زيبا ساز