حقوق والدین
روانشناسی.علوم تربیتی
نظرات و مقالات روانشناختی وتربیتی
جمعه 1 آذر 1392برچسب:حقوق والدین,وظایف فرزندان, :: 15:2 :: نويسنده : عباس نجفی

خوش اخلاقی با پدر و مادر در هر شرایط یکی از اصولی است که فرزندان باید رعایت کنند ودین اسلام هم نسبت به آن توصیه ی بسیاری می کند برای مثال خداوند در سوره ی اسراء می فرماید:
{...امّا یبلغنّ عندک الکِبَرَ احدهما او کلاهما فلا تقل لهما اف ولا تنهرهما وقل لهما قولا کریما}؛ ... اگر یکی از ایشان در حیات تو به حد پیری رسید، و یا هر دوی آنان سالخورده گشتند از پذیرایی شان به ستوه میا و آخ مگو و ایشان را مرنجان و نرم و مهربان با ایشان حرف بزن. رسول خدا (ص)فرمودند:نگاه مهربان و دوستانه فرزند به پدر و مادر عبادت است.

امام رضا (ع) می فرمایند:خدای ـ عزوجلّ ـ فرمان به سپاسگزاری از خود و پدر ومادر را داده است. پس هر کس از پدر و مادرش تشکر و سپاسگزاری نکند، شکر خدا را به جا نیاورده است.

 همچنین پیامبر اسلام (ص) می فرمایند:نگاه کردن به چهره ی پدرومادر عبادت است.
و امام علی (ع)در همین رابطه می فرمایند:بوسه بر پدر و مادر عبادت است.
و امام صادق (ع)می فرمایند:چشمانت را در نگاه کردن به پدر و مادر جز به مهربانی و دلسوزی خیره مکن، و صدایت را بیشتر از صدای آنان بالا مبر، و دستت را بالاتر از دست آنان قرار مده و جلوتر از پدر و مادر گام برندار.

یکی دیگر از وظایفی که فرزندان باید رعایت کنند این است که هرگز پدر ومادر خود را به اسم صدا نکند ،روزی مردی از رسول اکرم (ص) سؤال کرد، حق پدر بر فرزندش چیست؟ حضرت فرمودند: پدرش را با اسم صدا نزند و پیش از او راه نرود و قبل از او ننشیند و باعث دشنام او نشود.

فرزندان نباید با والدین عداوت کنند وحتی اگر اشتباهی از آنان سر زد آنان را ببخشد ،پیامبر اسلام می فرمایند :برترین بخشش ها نزد خداوند بخشش پدر و مادر از طرف فرزندان است.وباید توجه نمود که همان طور که دعای والدین در حق فرزندان مقبول می شود ،دعای فرزندان در حق پدر و مادر از مقبول ترین دعاهاست.

والدین حقوق دیگری نیز دارند که پس از فوتشان بر فرزند واجب می گردد مثلا:1- واجباتی که در حال حیاتشان نتوانسته اند به انجام برسانند مثلحج، نماز، روزه و...2- به آنچه وصیت نموده اند فرزند باید عمل کند3.برای آنها طلب مغفرت وآمرزش نماید4- برای آنها خیرات بفرستد وبرخی از اعمال مستحبی را به قصد آنها انجام دهد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • عمومی
  • تفکر مدرن
  • جی پی اس موتور
  • جی پی اس مخفی خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روانشناسی.علوم تربیتی و آدرس abbasnajafi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 35
بازدید ماه : 246
بازدید کل : 19646
تعداد مطالب : 80
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

فونت زيبا ساز