حقوق فرزندان
روانشناسی.علوم تربیتی
نظرات و مقالات روانشناختی وتربیتی
جمعه 1 آذر 1392برچسب:حقوق,وظایف, :: 14:47 :: نويسنده : عباس نجفی

پدر ومادر وظایفی را در برابر فرزندان خود بر عهده دارند که حتی قبل از تولد فرزند هم باید آنها را رعایت کنند فرزند باید از نطفه پاک باشد و پدر ومادر در برابر این موضوع  مسئولند و باید از روزی حلال ارتزاق شود .پدر ومادر باید این افزایش مسئولیت را با تمام وجود بپذیرند وبا همکاری هم تمامی نیاز های اساسی فرزند خود را که امانتی در دست آنهاست رافراهم کنند .والدین باید توجه کنند که فرزند در هر سنی نیاز های اساسی خاصی دارد و باید آنها را بشناسند ونسبت به رفع آنها اقدام کنند ،هم نیاز های مادی و هم نیاز های معنوی وعاطفی ،تا بتوانند فرزندی سالم وکارآمد به جامعه تحویل دهند ،که بتواند به بالاترین درجه فضائل انسانی برسد (رسد آدمى به جایى كه به جز خدا نبيند)نگهداری فرزندان هم حق وهم وظیفه ی والدین است ،چه خودخواهند، والدینی که به خاطر پاره ای از مسائل حق داشتن پدر یا مادر را از فرزندان خود صلب می کنند. در دنیای امروز برطرف نمودن نیاز های مادی فرزندان نسبتا  آسان گشته است ولی والدین گاه ناآگاهانه وگاه به دلیل اشتغال ،از نیاز های عاطفی فرزندان غافل می شوند و می خواهند نیاز های عاطفی فرزندان را با مادیات بر طرف کنند ،غافل از اینکه هیچ چیزی در دنیا نمی تواند جایگزین آغوش آرامش بخش مادر ونگاه های امید دهنده ی پدر گردد.فرزندانی که نیاز های عاطفی آنها در خانواده به درستی ارضاء نمی شود دست به دامان جامعه می گردند ،جامعه ای که در آن با وجود افراد گمراه  معلوم نیست چه عاقبتی در انتظار این فرزندان و امانت های خداوند باشد.

امام صادق عليه السلام محبت به فرزندان را موجب گسترش رحمت الهى در مورد پدر و مادر مى داند و مى فرمايد:{ان الله ليرحم العبد لشدة حبه لولده {خداوند متعال بنده را به خاطر محبت بيشتر به فرزندش مورد رحمت قرار مى دهد.

رسول گرامى اسلام (ص) در ضمن گفتارى راهگشا برخى از حقوق فرزندان را كه بر عهده والدين مى باشد، بيان می نمایند:تكريم شخصيت ، انتخاب نام نيك ، توجه به نكات بهداشتى ، اهتمام به مسائل تفريحى و ورزش ، آموختن قرآن ، دور كردن از معرض گناه ، اهتمام در امر ازدواج و...  .  
آموزش احکام مذهبی هم بخش مهمی از وظایف والدین است که کم کاری در این زمینه تبعات جبران ناپذیر دنیوی و اخروی را برای فرزند و والدین به دنبال دارد.

یکی از وظایف والدین انتخاب نام نیکوست ،نام هر شخصى معرف اعتقادات ، فرهنگ ،مليت و خانواده اش مى باشد از اين گذشته نام هر كس هميشه و تا آخر عمر به همراه اوست . صاحب نام زيبا و ستودنى در آينده به آن افتخار نموده و احساس شخصيت خواهد كرد و به خاطر این انتخاب والدین قدردان آنها خواهد بود و در مقابل صاحب نام نامناسب در آينده احساس حقارت كرده و رنج خواهد برد. سيره عملى ائمه اطهار عليهم السلام  هم گواه روشنى بر اين نكته مهم تربيتى است  که ایشان هم به انتخاب نام های نیکو برای فرزندانشان بسیار اهمییت می داده اند.

یکی از وظایف مهم والدین که تأثیر بسیاری در زندگی فرزندان دارد ،دعای خیر در حق فرزندان است که باید به آن اهتمام بورزند ،زیرا از مقبول ترین دعاها می باشد.پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ، در ضمن حديثى فرزندان را سفارش نمود كه دعاى خير پدر و مادر خود را جلب نمايند و فرمودند: بر شما باد جلب دعاى پدر، زيرا آن از ابرهاى آسمان بالاتر مى رود و خداوند بر آن نظر افكنده و به ملائكه مى فرمايد: اى فرشتگان ! مانع بالا آمدن آن نباشيد، كه مى خواهيم آن را بر آورده سازیم.

والدین باید بتوانند با اعمال خود اعتماد فرزندان را جلب کنند آنها را تحقیر نکنند و راز دار باشند ونقاط ضعف آنها را در خلوت به آنها بگویند ،آنگاه است که فرزند می تواند به والدین اعتماد کرده و آنها را در تصمیم گیری های خود مشارکت دهد.

 فرزندان بسیاری از اعمال  را از والدین خود می آموزند،از این رو والدین باید توجه کنند که علاوه بر نصیحت فرزندان، با اعمال خود الگویی عملی برای فرزندان خود باشند. امام باقر(ع) فرمودند: {يحفظ الاءطفال بصلاح آبائهم { اطفال در سایه صلاحيت و شايستگى پدرانشان (از انحرافات ) مصون مى مانند.

بسيارى از مشكلات نسل جديد و جوانان ما از نداشتن روحيه اعتماد به نفس و خود باورى ريشه   مى گيرد. ترس از ورود به اجتماعات و اظهار انديشه ها، عدم پذيرش مسئوليت ها، بسيارى از ناكامى ها و عدم موفقيتها، از جمله عوارض حقارت و نداشتن عزت نفس است . بنابراين تقويت شخصيت نوجوان موجب به وجود آمدن بسترهاى مناسب براى ايجاد خصلت هاى نيكو و صفات ستوده خواهد شد. براى همين يكى ديگر از وظايف والدين ، تقويت عزت نفس در نوجوانان است كه آن را مى توان با شيوه هاى مختلفى پرورش داد. تكريم شخصيت فرزندان و احترام به آنان يكى از مهم ترين راه هاى تقويت عزت نفس در آنان است .پيامبر اسلام مى فرمايد: {اكرمو اولادكم و احسنوا آدابهم }؛فرزندان خود را احترام كنيد و با آداب و شيوه هاى نيك با آنان رفتار نمائيد.

اینکه والدین بتوانند فرزندی نیکو به جامعه تحویل دهند کار دشواری است وامام صادق(ع) در این باره می فرمایند: {الولد فتنه }  فرزند مايه آزمايش است.

 

فهرستی ازدیگر وظایف مهم والدین:

- فراهم کردن ملزومات زندگی برای فرزندان.

- راهنمایی در انتخاب دوست نیکو.

- رفتار دوستانه با فرزندان.

- شرکت دادن  فرزندان در تصمیم گیری ها.

- اجتماعی کردن فرزندان با وارد کردن آنها در گروه ها.

- تلقین اعتماد به نفس در فرزندان.

- وفای به عهد های بسته شده با فرزندان.

- ایجاد محیطی امن وآرام برای فرزندان.

- معاشرت مناسب و محترمانه والدین در نزد فرزندان.

- عدم مطرح کردن مشکلات زناشویی وجر و بحث در حضور فرزندان.

- تشویق وتنبیه های به جا و مناسب.

- راهنمایی فرزندان در دوران بلوغ.

- عدم مقایسه ی فرزند با دیگران و تحقیر فرزند.

- تحسین وتشویق اعمال نیکوی فرزندان برای گسترش آنها .

- و...  .

اگر تمام وظایفی که برعهده والدین است به طور مناسب انجام پذیرد در فرزندان حس اطمینان واعتماد به نفس شکل می گیرد و می توانند موانع و مشکلات زندگی را با موفقیت پشت سر بگذارندو راه سعادت را در پیش بگیرند ،این مهم را امروزه می توانیم با توجه به زندگی انسان های موفق دریابیم .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • عمومی
  • تفکر مدرن
  • جی پی اس موتور
  • جی پی اس مخفی خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روانشناسی.علوم تربیتی و آدرس abbasnajafi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 31
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 248
بازدید کل : 19648
تعداد مطالب : 80
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

فونت زيبا ساز