حقوق مرد و زن
روانشناسی.علوم تربیتی
نظرات و مقالات روانشناختی وتربیتی
جمعه 1 آذر 1392برچسب:, :: 14:43 :: نويسنده : عباس نجفی

زن و شوهر باید صادق باشند و صادقانه با مسائل برخورد کنند زیرا سر منشأ بسیاری از اختلافات خانوادگی عدم صداقت است که تبعات جبران ناپذیری را به دنبال دارد و زوجین را نسبت به هم بی اعتماد می کند.

زوجین باید محترمانه وبا مهر ومحبت با یکدیگر برخورد کنند پیامبر اعظم (ص)در این زمینه فرموده اند: کامل ترین شما از حیث اخلاق، خوش اخلاق ترین آنهاست و شایسته ترین شما آنهایی هستند که با همسران خوش رفتارترند.و حضرت زهرا (س) فرمودند: ارزشمندترين مردم کساني هستند که با همسرانشان  مهربان و بخشنده اند.

 زن و شوهر نباید به دنبال عیب جویی از یکدیگر باشند واز گفتن اسرار خانوادگی در نزد دیگران خودداری کنندو اگر می خواهند نکته ای را به همسر خود تذکر دهند ابتدا نکات مثبت او را بگویند و سپس درباره ی نکته ی منفی او سخن بگویند تا در او ذهنیت بدی نسبت به همسرش ایجاد نشود.

در تصمیم گیری ها زن و شوهر باید به صورت شورایی عمل کنند و از نظرات هم آگاهی یابند و از هر نوع استبداد در تصمیم گیری ها خودداری کنند.

در زندگی اسلامی زن و شوهر باید توجه نمایند که نباید همسر خود را با دیگران مقایسه کنند و یا  دیگران را در حضور همسرشان تحسین کنند زیرا این عمل علاوه بر اینکه باعث چشم وهم چشمی که از مشکلات جامعه امروز است می شود ،زوجین را نسبت به هم سرد و در رابطه ی دوستانه ی آنان خلل وارد می کند.

در زندگی زناشویی نباید مسئولیت ها جابجا شوند ،در زندگی اسلامی مرد باید قوام زندگی وفراهم کننده امنیت باشد{الرجال قوامون علی النساء}(سوره‌ی نساء، آیه‌ی 34 )و زن به گفته ی حضرت علی(ع) باید ریحانه وزیبایی و آرامش بخش زندگی باشد{المرأة ریحانة و لیست بقهرمانة}.

زن وشوهر باید یکدیگر را درک کنند ودر مشکلات با هم همدرد باشند امام محمد باقر (ع) فرموده اند :به راستي که خداوند عزوجل بر زنان و مردان جهاد را واجب کرده است اما جهاد مردان آن است که (براي حفظ دين و مملکت) مال و خون خود را بذل کنند تا در راه خدا کشته شوند و اما جهاد زن آن است که در مقابل دشواري هاي زندگي همسرش صبر کند و نيز فرمودند : جهاد زن مواظبت ،مراقبت و نگهداري شوهر است.
در تمام زندگی زن وشوهر باید به هم ابراز علاقه و عشق کنند وحتی با هدیه های کوچک این   علاقه ی خود را بروز دهند . پيامبر اکرم (ص) فرمود :اين سخن مرد كه به همسرش مي گويد   واقعا تورا دوست دارم ، هرگز از قلبش خارج نخواهد شد. و می فرمایند:هر چه ايمان انسان كامل تر باشد به‏ همسرش بيشتر اظهار محبت مي نمايد.

باید توجه داشت که خداوند خانواده را حریمی برای رفع درست ومنطقی نیاز های مادی ومعنوی بندگان خود قرار داد ،در صورت رفع نیاز های افراد در خانواده علاوه بر اینکه خانواده ای سالم خواهیم داشت ،جامعه هم از نظر امنیت اجتماعی به سطح مطلوبی خواهد رسید و با بسیاری از مسائل ومشکلات غیر اخلاقی که امروز در جامعه رخ می دهد مواجه نخواهیم بود.

 

در اینجا مجموعه ای از حقوق متقابل زن ومرد را به صورت فهرست وار ارائه می کنیم:

- حفظ حریم و خوش رفتارى با هم.

- تأمین نیاز جنسى و روحى و روانى یکدیگر.

- اجتناب از سوء ظن‏هاى بى‏مورد.

- تندخوى، بدزبان، درشت گفتار، ترش روى و سرسنگین نبودن در برابر یکدیگر.

- تحقیر نکردن یکدیگر و همینطور خویشان و بستگان همدیگر.

-  تحمل نمودن تندخویى و گاهى بداخلاقى همدیگر.

- هرگز به هم دروغ نگفتن و رعایت صداقت، امانت، فداکارى و گذشت.

- از میهمانان یکدیگر پذیرایى کردن وعدم ابراز ناراحتى.

- احترام گذاشتن به خویشاوندان همدیگر.

- دعا کردن در حق همدیگرزیرا موفقیت همسر را موفقیت خود می دانند.

- با مشکلات زندگى به طور منطقى برخورد کردن و کمتر دچار احساسات شدن.

- - پرداخت حقوق قانونی زن از طرف شوهر(نفقه و مهریه).

- عدم وارد کردن استرس های محیط خارج به محیط گرم خانواده.

- و...


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • عمومی
  • تفکر مدرن
  • جی پی اس موتور
  • جی پی اس مخفی خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روانشناسی.علوم تربیتی و آدرس abbasnajafi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 32
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 38
بازدید ماه : 249
بازدید کل : 19649
تعداد مطالب : 80
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

فونت زيبا ساز